Gare Maritime

Neutelings Riedijk Architecten i.s.m. Bureau Bouwtechniek en Jan de Moffarts Architecten (restauratie van de bestaande stationsh

Details

Extensa
Brussel
2020
B200564
Ilse Vandesande
ilse.vandesande@b-b.be
https://neutelings-riedijk.com/gare-maritime/
Ney&Partners, Boydens, Omgeving, Henri Jacobs, Venac, FPC
Projectomschrijving
Ooit was Gare Maritime het grootste goederenstation van Europa, nu is hier een inspirerende plek ontstaan waar jonge en gevestigde bedrijven hun intrek kunnen nemen met een aangename publieke ruimte voor grote en kleinere evenementen. Dit transformatieproject is een perfect voorbeeld van een eigentijds, duurzaam utiliteitsgebouw. Deze overdekte ‘stad waar het nooit regent’ is ontworpen in hout, wat van Gare Maritime het grootste CLT-project in Europa maakt. De combinatie van de gerestaureerde stationshal met een hedendaagse invulling en een vernieuwend werk- en retailconcept maakt dit project uniek: een aangename plek om te vertoeven en een toeristische trekker voor Brussel. De uitbouw van de Gare Maritime levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de Tour & Taxis site en de Kanaalzone in Brussel.
Onder de zijbeuken van de bestaande kapconstructie zijn twaalf houten paviljoenen geplaatst Samen herbergen ze het nieuwe programma van ruim 45.000 m2 kantoren & retail. De paviljoenen voegen zich in het ritme van de gietijzeren spanten en kolommen. Hiertussen ontstaat een samenspel van boulevards, straten, parkjes en pleinen, kortom het weefsel van een echte stad. Door twaalf afzonderlijke paviljoenen te bouwen, krijgt elke huurder een eigen adres en blijft Gare Maritime een project op mensenmaat.
In het hart van het gebouw bevindt zich een grootse centrale ruimte voor publieke evenementen met een aangenaam klimaat dat de seizoenen volgt. Geïnspireerd op de ‘Ramblas’ is aan weerszijde van de evenementenruimte een groene wandelboulevard gemaakt. De boulevards zijn zo breed (16 meter) dat hier ook 10 royale binnentuinen gerealiseerd konden worden met circa 100 hoogstammige bomen. De planten zijn aangepast aan specifieke groeicondities die hier vergelijkbaar zijn met een Mediterraan klimaat. Voor de pleinen ontwierp Brussels beeldend kunstenaar Henri Jacobs acht verschillende mozaïeken.
Het out-of-the-box concept op basis van flexibele houten paviljoenen maakte de ontwikkeling van de Gare Maritim in één klap haalbaar. De architectonische uitwerking van Gare Maritime is tot in de kleinste details uitgeengineerd. Dit geldt voor zowel de houten pavijoenen met de fraaie eikenhouten (FSC) kozijnen, balustrades en trappen, maar ook voor de gerestaureerde staalconstructie. Het gebouw heeft een hele prettige atmosfeer, niet alleen voor de huurders en de mensen die er werken, maar voor alle mensen in de stad voor wie het gebouw nu weer publiek toegankelijk is.
De constructie van de nieuwe inbouwvolumes is uitgewerkt in Cross Laminated Timber (CLT) met een eikenhouten gevelafwerking (FSC). Dit zorgt voor een enorme reductie van de hoeveelheid cement. In beton zou het gebouw vijf keer zwaarder zijn geweest. De keuze voor hout had bovendien een gunstige invloed op het bouwproces. Dankzij prefabricatie en de droge afbouwmethode was de bouwtijd aanzienlijk korter dan bij traditionele bouw. Bij de uitwerking was er ook aandacht voor de circulariteit van de constructie door het ontwerpen van demontabele verbindingen en modulaire bouwelementen. Binnen een modulair systeem met vrij indeelbare vloervelden kunnen verschillende functies zoals kantoren, winkels, showrooms en productieruimten eenvoudig geaccommodeerd worden.
Gare Maritime is state-of-the-art op het gebied van duurzaamheid. Het gebouw is volledig energieneutraal en fossielvrij. De glasgevels aan de Picardstraat zijn voorzien van zonnecellen en op de hoogste daken is voor een totale oppervlakte van 17.000 m2 aan zonnepanelen aangebracht. Op alle niveaus - constructie, installatie, circulair materiaalgebruik, groen, gezondheid - zijn vergaande duurzaamheidsmaatregelen gerealiseerd, zoals ondermeer het gebruik van geothermische warmtepompen als enige bron van verwarming en hergebruik van hemelwater om de tuinen van water te voorzien.
Het historische gebouw is in de eerste fase zorgvuldig gerestaureerd. De draagstructuur, bestaande uit geklinknagelde vakwerkliggers en kenmerkende driescharnierspanten, is daarbij duurzaam gerenoveerd en waar nodig verstevigd. Ook de bestaande ‘huid’ is aan de hand van een analyse met verschillende scenarios duurzaam vernieuwd om te voldoen aan de hedendaagse normen.
U wilt zich aanmelden

voor de awards

Ontdek hieronder de registratieformulieren

Ontdek de foto's

van vorige edities

Klik hieronder en bekijk de foto's